Аналіз роздрібної торгівлі продовольчої групи за І півріччя 2013

Споживчий ринок товарів відіграє визначальну роль у ціноутворенні, обсягах виробництва продукції та її асортименту. Саме товари продовольчої групи користуються щоденним попитом та являються основною категорією споживання в більшості населення нашої країни.

Ми вирішили проаналізувати показники продажів продовольчої групи за товарною структурою роздрібного товарообороту підприємств України протягом І півріччя 2013 року, а також здійснити порівняльну характеристику I і II кварталів, зважаючи на попередньо розглянуту тему.

За січень-червень цього року на реалізацію товарів продовольчої групи припало 83 млрд. 050 млн. 935.9 тис.грн., що в свою чергу становить 41.8% коштів, які за лишили громадяни України в торгівельній мережі (підприємства – юридичні особи).

Показники в категорії споживчих товарів свідчать, найбільше коштів витрачають українські громадяни на товари, які не належать до першої необхідності, серед них на першому місці тютюнові вироби з показником 278.9 грн. та алкогольні напої (без пива) – 211.1 грн. на 1 особу за місяць. Серед найбільш поширених категорій продуктів харчування: м'ясо та птиця – 107.0 грн., молоко та молочні продукти – 89.4 грн., хлібобулочні вироби – 44.7 грн. на 1 особу за місяць. На рибу та морепродукти українці витрачають відчутно менше ніж на пиво, 49.9 грн. проти 71.7 грн. Наступна інтерактивна діаграма виражає обсяги продажів продовольчих товарів за 28 категоріями, з розрахунку 1 особу не залежно від віку.


Діаграма 1. Структура роздрібного товарообороту продовольчої групи за І півріччя 2013 року


За матеріалами Держстату України

Загалом на купівлю алкогольних виробів (горілки, коньяку, вин та шампанського), пива та тютюну наш споживач витрачає 561.7 грн. на 1 місяць. За офіційними даними Держкомстату за перше півріччя громадяни України витратили 12 млрд. 706 млн. 048.81 тис.грн. на алкогольні напої та 12 млрд. 706 тис. 048.8 грн. на тютюнові вироби, тобто оплата згубних звичок лише у закладах роздрібної торгівлі обійшлися у 25 млрд. 586 млн. 056.9 тис.грн., що в свою чергу становить 33,23% від усього товарообігу за півроку в роздрібній торгівельній мережі (77 млрд. 006 млн. 382.6 тис.грн.). Дані показники наведені без урахування витрат на алкогольні напої та тютюнові вироби в мережі ресторанного господарства.

Територіальна структура споживчих витрат з розрахунку на одну особу, за валовими показниками товарообігу є вагомим критерієм проведеного аналізу.


Обсяги роздрібної торгівлі за січень-серпень 2013 р.


Вкажіть характеристику:

За матеріалами Держстату України

Мешканці східних, південних регіонів та столиці купують відчутно більше, ніж на заході та в центрі країни. Найбільше витрачають коштів на споживчі товари у м.Києві та м. Севастополі, в середньому 1 мешканець даних міст республіканського значення за січень–серпень 2013 року витратив по 25 тис. 531.9 грн. та 17 тис. 675.2 грн., а найменше на Тернопільщині – 8 тис. 128.99 грн.

Після аналізу показників товарної та територіальної структури реалізації споживчих товарів, розглянемо динаміку обсягів витрат між I та II кварталами в поточному році. Виходячи з широкої товарної структури – 28 позицій, згрупуємо категорії товарів у основних 11 та розрахуємо абсолютні показники за відповідні періоди, а також їхні прирости.


Діаграма 2. Динаміка роздрібного товарообороту продовольчої групи у I півріччі 2013 року


За матеріалами Держстату України

Лідером за приростом споживання товарів продовольчої групи являється пиво – 47,24% (13.7грн./особу) між першим та другим кварталами 2013 року. Також суттєве зростання продемонструвала група безалкогольних напоїв – 28,02% (317.5 млн. – 6,5грн./особу ) та тютюнові вироби – 22,76% (1 млрд. 296.7 млн. 28.5грн./особу). Менше українці витратили у другому кварталі на рибу, товари олійно-жирової групи, кондитерські та борошняні вибори, а на фрукти та овочі обсяг витрат скоротився найбільше – 11,98% (312 млн 656 тис.).

Обсяги споживання населення, особливості показників за товарними категоріями та їхнє вираження в грошовому еквіваленті відіграють не тільки вагому соціальну, а й економічну роль, адже реалізація вітчизняної продукції забезпечує робочі місця та надходження до різних рівнів бюджетів.

Серед усіх категорій товарів продовольчої групи, які були реалізовані в роздрібній торгівельній мережі 85,46% коштів отримано від продажу товарів вироблених на території України, що за абсолютним показником становить 65 млрд. 813 млн. 119.2 тис.грн. Найбільші частки вітчизняних товарів належать м’ясній групі – 94,72% та тютюновим виробам – 94,68%. Останні є також лідером за абсолютним показником, випередивши групу алкогольних виробів разом з пивом. За перше півріччя тютюнових виробів вироблених вітчизняними підприємствами реалізовано на 12 млрд.грн. 030.5 млн.грн. Найбільший обсяг імпорту припадає на групу фруктів та овочів, продуктів харчування якої було реалізовано на суму 2 млрд. 316.7 млн.грн., на вітчизняних підприємствах вироблено 63,96% товарів даної категорії, які реалізовані у I півріччі.


Діаграма 3. Реалізація вітчизняних та іноземних товарів продовольчої групи за І півріччя 2013 року


Згубні звички наших громадян спрямовують третину витрачених коштів у мережі роздрібної торгівлі на фінансування тютюнової та алкогольної галузей, за півроку даний показник сягнув 25.6 млрд.грн. Лідери за широкими категоріями харчових продуктів, до яких належать м'ясна, молочна групи, фрукти та овочі разом узяті займають меншу частку, ніж алкогольні та тютюнові вироби, а саме 25.1 млрд.грн. проти 25.6 млрд. грн. Найбільший відносний приріст серед товарів належить пиву, якого у другому кварталі було спожито майже в півтора рази більше ніж в першому, а найбільший абсолютний – тютюновим виробам, споживання яких зросло у грошовому еквіваленті на 1.3 млрд.грн. Витрати на алкогольні напої та тютюнові вироби суттєво зростають, а на здорову їжу споживачі стали витрачати все менше коштів.